18+, wat nu?

Dit aanbod is beschikbaar in de gemeenten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Heiloo, Hoorn, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Texel, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.

Er verandert veel als je (of jouw kind) 18 jaar wordt. Je bent voor de wet volwassen, en je mag of moet zelf dingen regelen. Zoals geldzaken, verzekeringen, wonen, werken en school. Wij kijken samen met jou wat er allemaal gaat veranderen en wat je moet regelen.

Voorbeelden van vragen

We helpen je met vragen zoals:

  • Wat moet ik allemaal regelen als ik 18 ben geworden?
  • Wat mag ik nu zelf beslissen?
  • Hoe open ik een eigen betaalrekening?
  • Hoe zit het met mijn zorgverzekering?
  • Wat voor bedrag kan ik geven aan zakgeld of kleedgeld?
  • Welke regelingen en toeslagen veranderen er?
  • Hoe kan ik een eigen plek vinden om te wonen?
  • Wat wordt er anders als het gaat om werk of school?

Wat wij voor je doen

Samen met jou kijken we naar wat er speelt, wat jij nodig hebt en hoe jij zelf verder aan de slag kan. We helpen bij het krijgen van overzicht zodat je zelf de regie weer kunt pakken om te kiezen wat goed voor je is. Als het nodig is ondersteunen we jou en staan we naast je in de stappen die gezet moeten worden.  

We helpen je graag verder. Je hebt hier geen verwijzing of indicatie voor nodig, en onze hulp is gratis.

Ondersteuning voor ouders en jongeren

Als ouder of verzorger kan je je kind al goed voorbereiden op zijn of haar volwassen leven. Je kan samen naar geldzaken kijken en bespreken wat er nog meer gaat veranderen. Wij helpen je om dit samen alvast voor te bereiden. Als jongere wil je alles het liefst zelf regelen natuurlijk. Soms is het fijn als iemand je dan op weg helpt of met je meedenkt. Onze professionals zijn hier goed in en zij kijken samen met jou wat jij nodig hebt. Ook als je langer een steuntje in de rug nodig hebt, dan zijn wij er voor je.

Heb je interesse in een cursus?