MEE & de Wering vraagt telefonisch nooit om geld 

Afgelopen week kregen we meerdere verontrustende telefoontjes van mensen uit heel Nederland die gebeld waren door MEE & de Wering met de mededeling: u heeft een betalingsachterstand. En uiteraard het verzoek nu snel te betalen. Omdat wij als welzijnsorganisatie geen facturen sturen aan onze cliënten, kwamen we er al snel achter dat het om spoofing ging.

Wat is spoofing?

Spoofing is kort gezegd het vervalsen van een identiteit waardoor cybercriminelen zich voordoen als een organisatie en je op die manier geld proberen afhandig te maken.

Hoe werkt spoofing via een telefoonnummer?

Op het internet worden er diensten, tools en software aangeboden om een willekeurig nummer te kiezen en deze te koppelen aan je eigen telefoonnummer. Wanneer je iemand belt, verschijnt in de nummerherkenning het illegale nummer en niet meer je daadwerkelijke nummer.

Hoe weet je of een telefoontje van MEE & de Wering spoofing is?

MEE & de Wering is een welzijnsorganisatie. We versturen geen facturen naar onze cliënten. Dus wanneer je een telefoontje van MEE & de Wering krijgt met de vraag of je je factuur wilt betalen, dan kun je ervan uitgaan dat dit spoofing is.

Uiteraard heeft MEE & de Wering direct aangifte gedaan bij de politie, desalniettemin willen we iedereen oproepen om alert te blijven en nooit zomaar geld over te maken.

Vragen? Stuur een mail naar: communicatie@meewering.nl